Tirsdag 22. okt 11.45

Markedsføring og salg

Sted: Auditoriet, 2. Etg  Campus Helgeland

Åpning og streaming mellom Mo i Rana, Bodø og Tromsø

• Lykkes med Nettbutikk v/ Marte Klouman, Netthandelskolen

• Markedsanalyse i praksis v/ Mats Lorentsen, Azets

• Service og Salg – v/ Nina Friis Rødahl, Havblikk Camping Nesna

• SOME v/ Tonje Strifeldt, SOFIX

Ingen påmelding, bare å møte opp 🙂

Lykkes med nettbutikk med Marte Klouman:
Små grep – store utslag. 7 konkrete råd for økt salg på nett.

Marte Klouman har bygget opp nettsalget til å bli en stor suksess, både hos en liten gründerbedrift og en stor internasjonal virksomhet. Hun konkluderer med at prinsippene for å lykkes på nett er de samme enten du er liten eller stor. Det koker ned til å gjøre en håndfull grunnleggende ting riktig.

Under Gründeruka holder Marte et praktisk rettet foredrag der hun presenterer 7 konkrete grep for å heve salget ditt. Alt sammen er ting du kan begynne å implementere med én gang, selv uten å ha masse ressurser eller avanserte systemer.

Du vil blant annet lære:

  • En ting du tror er smart, men som du snarest bør fjerne fra siden din. Det hemmer salget ditt!
  • Markedsføringsmetoden som er mer effektiv enn noen annen (hint: du blir kanskje overrasket over hvilken…)
  • Martes mest verdifulle verktøy for å teste nettsider
  • Quickfixes gjort på én dag som kan gi massivt løft i konverteringsraten din

Informasjon om foredragsholder:

Marte er grunnlegger og daglig leder av Netthandelskolen og har som ambisjon å heve nivået på e-handel i Norge.

Hun har jobbet med salg, kundeservice og markedsføring i 24 år, de siste 13 på nett. Som sjef for e-handel hos XXL bidro hun til å utvikle selskapet fra primært å være en analog kjede av fysiske varehus til å bli en digital omnikanalaktør. Nettomsetningen hos sportskjeden vokste med flere hundre prosent under hennes ledelse. Før XXL satte Marte gründerbedriften Lille Vinkel Sko ettertrykkelig på kartet via sosiale medier.

Via Netthandelskolen tilbyr Marte nå rådgivning, kurs og gratis ressurser for ambisiøse gründere og bedrifter som vil lykkes på nett. Hun sitter også i juryen for Netthandelsprisene.

Som foredragsholder er Marte kjent for stort engasjement, energi og humør. Hun byr på seg selv og er ikke redd for å dele nedturer så vel som oppturer, for å inspirere OG gi praktisk nytteverdi. Med Marte får du solid faglig innhold, levert med glimt i øyet!

Markedsanalyse i praksis v/ Mats Lorentsen, Azets

Informasjon om foredraget:
Har du ikke nødvendig innsikt i markedet og kundene dine, taper du. Trender kommer og går. Det gjør også selskaper som ikke setter kundene og markedsinnsikt øverst på agendaen. Kodak, den verdenskjente produsenten av kamerautstyr, hadde ikke kundene og trendene i fokus. Selskapet eksisterer knapt den dag i dag på grunn av manglende tro på digitale bilder. Ikke bli som Kodak – kjenn kundene og markedet ditt!

Hadde det ikke vært godt å alltid være oppdatert og ha innsikt som fremmer selskapets konkurransekraft? Innlegget vil gi deg en rask og konkret innføring i markedsanalyse, hvordan du kan skaffe deg informasjon, og hvordan du kan bruke innsikten til å utkonkurrere konkurrentene dine

Mats Lorentsen

Mats har mastergrad i International Business fra EBS London og bachelorgrad i International Marketing fra NBS Singapore, begge med et helhetlig perspektiv på utvikling og drift av selskaper. Han har erfaring som bedriftsrådgiver i DNB Bank ASA, prosjektøkonom og endringsleder i Aker Solutions ASA og Teekay Petrojarl AS, samt har jobbet som økonomi og strategirådgiver i EY. Han har god erfaring med finansiell- og prosjektkontroll, risikostyring og internkontroll, strategi og utviklingsprosesser, digitalisering og forbedringsarbeid. Han har vært mentor i Venture Cup hvor han var sparringspartner og rådgiver for gründerbedrifter i startfasen. Mats har jobbet med en rekke forskjellige virksomheter i forskjellige bransjer og av ulik størrelse som gir en verdifull og bred kompetanse.

Service og Salg – v/ Nina Friis Rødahl

Kommer til å snakke om hvordan vi i reiselivet på Helgeland, og i Salten, samarbeider om å nå de kundene vi ønsker å ha på besøk.
Hvordan vi jobber konkret med “Personas”, marked- og salgskanaler, og hvordan det slår ut i kundetilfredshet.

SOME v/ Tonje Strifeldt, SOFIX